OM KONFERENCEN

 

Hvad skal der til for at udvikle gode retailejendomme og butikscentre? Hvilke forventninger har centrale, internationale aktører til udviklingen i retailmarkedet, og hvad skal der til for at skabe god drift og fremgang i markedet for butikker?

Investorerne flokkes om retailejendomme både i high-end segmentet og når det gælder butikscentre, men hvad er det egentlig, der skaber en god retailejendom, og hvad afgør om et center udvikler sig til en succes eller en fiasko i et stadig mere konkurrencepræget marked.

Den 25. januar på Retail 2018 vil en række danske og internationale eksperter og aktører dele deres viden og syn på markedet. Konferencen ser nærmere på investeringsstrategier, nye trends og tendenser, formater og koncepter.

Vi ser nærmere på, hvad lejere og udlejere lægger vægt på og giver en række eksempler fra dagens marked.

I paneler og indlæg kommer vi ind på muligheder i markedet i øjeblikket, og hvordan man optimalt udvikler og forvalter butiksejendomme i Danmark samt på, om den gedigne investorinteresse vil fortsætte, og hvilke ejendomme og porteføljer, der vil komme i spil.

PROGRAM
09:00

Registrering og kaffe

09:30

Velkommen

Kamilla Sevel, chefredaktør, Estate Media
09:35

Udviklingen i forbruget og grundlaget for den fremtidige butiksomsætning

Danmark er på vej ind i en højkonjunktur. Hvad forventes det at komme til at betyde for detailbranchen og udviklingen i forbrugsmønstre?
Steen Bocian, Cheføkonom, Dansk Erhverv
10:00

Boom i efterspørgslen på high street ejendomme – betydning og udvikling

Der er omsat for milliarder i ejendomme på Strøget og på Købmagergade i centrum af København de seneste år i forventning om, at kunderne fortsat vil strømme til. Vi har nu set de første internationale investorer både købe op og enkelte er også begyndt deres exit for at genplacere kapitalen. Hvordan vil markedet udvikle sig det kommende år? Kan der fortsat optimeres og hvordan?
Ole Hammershøj, Senior Director, ejendomsmægler & valuar MDE, CBRE A/S
10:25

Butikscentrenes vigtigste udfordringer – hvad skal et dansk center kunne i 2018?

Flere nye centre er kommet i markedet de seneste år med et væld af nye muligheder og aktiviteter. Hvad er kendetegnende for danske butikscentre, og hvad skal der til for at tiltrække kunder fremadrettet? Hvilke investeringer er nødvendige for at skabe det rette mix af butikker og Food & Beverage, og hvordan gør man centrene til den oplevelse som kan trække kunderne ud af sofaen og bestillingerne på nettet?
Finn Sture Madsen, Afdelingsdirektør, Center Management & Key Accounts, DEAS A/S Claus Adler, Leasing Manager, Steen & Strøm
11:00

Spørgsmål og debat

11:20

Kaffepause

11:50

Planloven og lejelovens indflydelse på fremtidens butikker - har vi det rette grundlag?

I 2017 fik vi ny planlov, men ifølge mange i butiksverdenen er den allerede forældet. Hvad giver planloven af råderum til fremtidens butikker, og hvordan kommer butiksmarkedet til at blive påvirket i de kommende år af de ydre rammer.
Claudia Mathiasen, Advokat og partner, Winsløw Advokatfirma
12:15

Udlejning og søgning af butikker og placeringer i fremtiden

Nye platforme vinder frem i forlængelse af IT-mulighederne. Vil brugen af BIG DATA transformere markedet for udlejning af butikker og centre, og kan øget internationalisering give markedsfordele på digitale platforme. Et eksempel på en mulig global platform for butiksudlejning (Indlægget holdes på engelsk).
Marc-Christian Riebe, Founder, The eLocations Ltd
12:40

Frokostpause

13:30

Kravene til butiksindretning og fysik – kædernes ultimative krav

De internationale kæder har helt specifikke krav til, hvad der skaber en god butik for at sikre indretning og koncept og den rigtige omsætning. Hvilke krav stiller de internationale kæder, og hvad skal der til for at kunne leje ud til de kraftigt ekspanderende, internationale mærker? (Indlægget holdes delvist på engelsk)
Anders Fjeld, COO, XXL Sport og Villmark Timo Hoffman, Direktør, Timo & Co. Florian Schneider, Managing Director, Vapiano Franchising GMBH & CO. KG
14:25

Aktuel case

Hvordan skaber man en eksklusiv butik ud af en nedslidt ejendom? Hvad skal der til for at lave en turn-around, og hvilke greb er nødvendige for at skabe en destination? Hvordan skaber man balance mellem investering og attraktiv eksklusivitet?
Mikkel Westfall, Partner / Arkitekt MAA MDD, Årstiderne Arkitekter Mia Scheel, Partner, Arkitekt MAA, Segmentleder ERHVERV, Zeso Architects
15:00

Spørgsmål og debat

15:15

Afslutning

FOREDRAGSHOLDERE
  • Kamilla Sevel, chefredaktør, Estate Media

    Kamilla Sevel, chefredaktør, Estate Media

    OM Kamilla Sevel

    Kamilla Sevel er chefredaktør i Estate Media og ansvarlig for udgivelsen af Estate Magasin og udviklingen af godt 30 årlige konferencer. Hun er en af de mest erfarne moderatorer på det danske marked, når det gælder byggeri og ejendomme, og har faciliteret godt 300 konferencer og holdt en række indlæg om udviklingen i ejendomsmarkedet. Kamilla Sevel er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1991. Hun har i mere end 25 år fulgt ejendomsmarkedet i Danmark, og skrevet analyser, rapporter, bøger og artikler om markedsudviklingen i flere forskellige medier.

  • Steen Bocian, Cheføkonom, Dansk Erhverv

    Steen Bocian, Cheføkonom, Dansk Erhverv

    OM Steen Bocian

    Steen Bocian er cheføkonom i Dansk Erhverv. Han følger og analyserer de globale og lokale økonomiske tendenser, som sætter rammerne for dansk erhvervsliv. Steen Bocian er uddannet cand. polit og har arbejdet i Dansk Erhverv siden 2016, hvor han forlod stillingen som cheføkonom i Danske Bank efter 8 år. Steen Bocian har også været i såvel Det Økonomiske Råd som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

  • Ole Hammershøj, Senior Director, ejendomsmægler & valuar MDE, CBRE A/S

    Ole Hammershøj, Senior Director, ejendomsmægler & valuar MDE, CBRE A/S

    OM Ole Hammershøj

    Ole Hammershøj har siden 2011 været Senior Director hos CBRE med ansvar for Retail. Ole har været ansat hos CBRE siden 2004 og har tidligere været ejendomschef hos ATP Ejendomme og projektudviklingschef for Skanska. De seneste år har CBRE slået sit navn fast med en række salg og udlejninger i Københavns high street område. CBRE Group, Inc. er verdens største mæglerfirma og har mere end 70.000 medarbejdere fordelt på flere end 500 kontorer i 60 lande.

  • Finn Sture Madsen, Afdelingsdirektør, Center Management & Key Accounts, DEAS A/S

    Finn Sture Madsen, Afdelingsdirektør, Center Management & Key Accounts, DEAS A/S

    OM Finn Sture Madsen

    Finn Sture Madsen er afdelingsdirektør i DEAS A/S med ansvar for center management og key accounts. DEAS A/S er markedsleder for center management i Danmark og driver i dag 17 større danske shopping centre. Tidligere har Finn Sture Madsen været ansat som underdirektør i Tivoli A/S.

  • Claus Adler, Leasing Manager, Steen & Strøm

    Claus Adler, Leasing Manager, Steen & Strøm

    OM Claus Adler

    Claus Adler har omfattende udlejningserfaring fra begge sider af bordet. Han kom til Steen & Strøm i 2014 og er leasing manager for Danmarks største butikscenter Fields. Claus Adler har tidligere været retail director for Noa Noa, Director for Need Clothing Denmark og International Retail Manager for Eastpak og RedGreen.

  • Claudia Mathiasen, Advokat og partner, Winsløw Advokatfirma

    Claudia Mathiasen, Advokat og partner, Winsløw Advokatfirma

    OM Claudia Mathiasen

    Advokat Claudia S. Mathiasen (H) er partner i Winsløw Advokatfirma. Hun beskæftiger sig primært med rådgivning om kontrakter, herunder lejekontrakter og overdragelse af fast ejendom samt førelse af rets- og voldgiftssager. Claudia Mathiasen er uddannet cand. jur. i 1997 og kom til Winsløw i 2008 fra Valdal Advokatfirma. Claudia er rutineret med løsning af tvister ved domstole og voldgift og har suppleret sin advokatuddannelse med en MBA fra CBS i 2008. Hun har blandt andet specialiseret sig i klienter og sager med fokus på retailmarkedet.

  • Marc-Christian Riebe, Founder, The eLocations Ltd

    Marc-Christian Riebe, Founder, The eLocations Ltd

    OM Marc-Christian Riebe

    PropTech kommer til at definere den måde, vi handler ejendomme på i fremtiden. Schweizisk baserede elocations er et af eksemplerne på de nye muligheder, som flere markedsaktører lancerer i øjeblikket. Marc-Christian Riebe har arbejdet i retailmarkedet i en årrække som mægler og udvikler og har senest sammen med en række investorer lanceret et værktøj, som ifølge ham selv kan gøre for udlejning af butikslokaler, hvad Airbnb har gjort for hotelmarkedet. Marc-Christian Riebe forsøger i øjeblikket at få platformen globaliseret.

  • Anders Fjeld, COO, XXL Sport og Villmark

    Anders Fjeld, COO, XXL Sport og Villmark

    OM Anders Fjeld

    XXL er Nordens største sportskæde og rykkede sidste år med fuld kraft ind i Danmark med XXL All Sports United Danmark. Anders Fjeld kom til XXL i 2002 og har siden været henholdsvis indkøbschef, kædedirektør og nu COO. Nu vil XXL være ét i Norden og fortsatte derfor i 2016 ind på det danske med i første omgang online. XXL har i dag 53 varehuse i Sverige, Finland og Norge, og 40.000 kvm. lager i Sverige og 24.000 kvm. i Norge og vokser med 10-12 nye varehuse hvert år.

  • Timo Hoffman, Direktør, Timo & Co.

    Timo Hoffman, Direktør, Timo & Co.

    OM Timo Hoffman

    Timo Hoffman er manden bag spisestederne 8TALLET, RAMBLA og LOFT, der alle ligger i den unge bydel Ørestad. I Allinge på Bornholm driver han cafeen og restauranten SOMMER, og på Vesterbro driver han BODIL. Timo Hoffman skød sin karriere i gang, da han som helt ung og bosiddende på Bornholm startede som opvasker på en af klippeøens restauranter. Nogen egentlig uddannelse inden for restaurationsbranchen har han aldrig fået, men han besidder det mod og den risikovillighed, der kendetegner dygtige iværksættere. I oktober 2015 rykkede Timo & Co. inden døre i storcentret Field’s med den New Yorker-inspirerede restaurant LOFT.

  • Florian Schneider, Managing Director, Vapiano Franchising GMBH & CO. KG

    Florian Schneider, Managing Director, Vapiano Franchising GMBH & CO. KG

    OM Florian Schneider

    Vapiano er en tysk succeshistorie med italiensk koncept. Den første Vapiano åbnede i 2002 i Hamburg. I dag er der mere end 200 restauranter i 33 lande, og senest har Vapiano føjet Danmark til listen med åbning af 2 restauranter. I november kunne Vapiano melde ud, at de planlagde op til 8 yderligere åbninger i Danmark og det kunne for eksempel være yderligere 1 restaurant i Odense, 2 i Aarhus, måske 1 i Aalborg og resten i Københavnsområdet. Florian Schneider er Managing Director i Vapiano Franchising.

  • Mikkel Westfall, Partner / Arkitekt MAA MDD, Årstiderne Arkitekter

    Mikkel Westfall, Partner / Arkitekt MAA MDD, Årstiderne Arkitekter

    OM Mikkel Westfall

    Mikkel Westfall er arkitekt og partner i Årstiderne Arkitekter, som er en af Danmarks største tegnestuer med kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Årstiderne Arkitekter har eksisteret i 30 år og Mikkel Westfall har været partner siden 2002 foruden at være direktør for Københavns-kontoret. På retailsiden er renoveringen af det tidligere posthus i Købmagergade blandt de nyeste større projekter, men Årstiderne har også tidligere med stor succes ombygget den såkaldte "Irma-karré" langs søerne København.

  • Mia Scheel, Partner, Arkitekt MAA, Segmentleder ERHVERV, Zeso Architects

    Mia Scheel, Partner, Arkitekt MAA, Segmentleder ERHVERV, Zeso Architects

    OM Mia Scheel

    Mia Scheel er partner og arkitekt med fokus på nyt erhvervsbyggeri og bygninger i drift i ZESO ARCHITECTS. Mia Scheel har som segmentleder for erhverv og med sin ekspertise indenfor hotel- og kontorbyggeri, retail samt spaceplanning fokus på autentiske og professionelle rammer, der skaber markant merværdi for både bygherre, brugere og byen. Hun er en aktiv oplægsholder og erfaren underviser blandt andet i Totaløkonomi & Arkitektur på Arkitektforeningens Efteruddannelse samt ved arkitektskolerne i Aarhus og København.

Download / print program