OM KONFERENCEN

 

Kontormarkedet er i disse år præget af en række modsatrettede tendenser. Tomgangen er på vej ned, men kravene til ejendommene er samtidig på vej op og ikke mindst fleksibiliteten både på det fysiske, teknologiske og kontraktmæssige område.

Co-working og kontorhoteller skyder op overalt og efterspørgslen på helt nye ejendomme er stigende, mens antallet af kvm. kontorareal per medarbejder er dramatisk faldende. Vil du kende morgendagens kunder og fremtidens kontorlokaler? Vil du vide mere om, hvilke greb, der skal til for at øge din indsigt i kundernes krav til lokaler og de rette kontorejendomme?

Kampen om de bedste medarbejdere er stigende, og derfor stiller lejerne nye krav i forhold til fleksibilitet, design og faciliteter, der understøtter samarbejde og innovation. Der skal tænkes i kvalitet – både i forhold til de mangfoldige faciliteter som kontoret/arbejdspladsen skal indeholde, men også i de mange tilbud som knyttes til kontorlejemålet, der hver især handler om at fremme netværksdannelser og co-working.

Hvad gør den progressive ejendomsinvestor for at værdisikre sine ejendomme, og hvordan bør man som rådgiver sikre sig, at man byder ind med ejendomme, der understøtter kravene?

På konferencen Fremtidens kontor ser vi nærmere på de mest fremtidsrettede og velfungerende koncepter på kontormarkedet og på, hvilke krav, der stilles til kontorejendomme nu og i morgen.  

PROGRAM
09:00

Kaffe og registrering

09:30

Velkommen v/ Kamilla Sevel

09:35

Behovet for kontorer og arbejdsmarkedets udvikling

Økonomien i Danmark er igen i god vækst. I hvor høj grad kommer vi til at se, at arbejdsstyrken påvirkes af opsvinget i økonomien, og hvilke tendenser kommer til at præge udviklingen i arbejdsmarkedet politisk og økonomisk med indflydelse på kontoret som arbejdsplads.
Helge J. Pedersen, Cheføkonom, Nordea
10:00

Status på kontormarkedet. Priser og afkast, efterspørgsel og udbud

Hvordan udvikler kontormarkedet sig? Bliver der brug for flere eller færre kvm., til hvilke priser og i hvilke områder? Kontormarkedets udvikling set henholdsvis med investerings - og udlejningsbriller.
Mikkel Andersen, Partner, erhvervsmægler, MDE, MRICS, Nybolig Erhverv København A/S
10:25

Hvordan bygger vi og hvorfor?

Hvad skal der til for at skabe en god kontorbygning, og hvor stor en andel har arkitekturen? Hvor stor fleksibilitet kan kontorbyggeriet rumme uden at gå på kompromis med dansk byggestil og arbejdsmiljøkrav, og hvad vil være de vigtigste trends i kontorarkitekturen eksternt såvel som inde i bygningerne i de kommende år i forhold til de nyeste krav fra såvel brugere som investorer?
Mia Scheel, Partner, Arkitekt MAA, Segmentleder ERHVERV, Zeso Architects
10:55

Spørgsmål og debat

11:05

Kaffepause

11:35

Udlejning af kontorer

Udlejningsmarkedet har ændret sig markant de seneste år, hvor digitaliseringen har vendt op og ned på de sædvanlige markedsføringskanaler. Hvad kommer til at præge kontorudlejningsmarkedet de kommende år, og hvad skal der til for at blive succesfuld og møde kundernes behov? Hvordan kommer de forskellige aktørers fremtidige markedsposition og vigtigste potentialer i spil, og hvad kommer det til at betyde for udlejningsmarkedet?
Simon Birch Skou, Adm. direktør, Ejendomstorvet
11:55

Den digitale arbejdsplads

IoT, sikkerhed og smart tænkning i fremtidens kontorbyggerier fylder stadig mere. Hvad er de nyeste tilgange, og hvad kommer vi til at se fremadrettet er nødvendigt for at tilfredsstille virksomhedernes krav til et kontor, der lever op til kommende medarbejderes krav? Hvordan er prioriteringen fra virksomhederne i forhold til mere traditionelle serviceydelser som kvaliteten af kantinen, rengøringen, energieffektiviteten, og hvad betyder prioriteringerne for de fysiske rammer fremadrettet?
Fredrik Sandqvist, Head of Innovation & Service Development, Coor I Group Operations Development & Transformation
12:20

Frokost

13:05

Kontorhoteller skyder op – hvad kan de tilbyde og hvad skal der til?

Kontorhoteller er blevet det nye sort. Enten fordi de fremmer bestemte kulturer eller fordi en ejendom er lettere at leje ud i små bidder. Eksempler og cases fra nogle af de nyeste kontorfællesskaber og den værdi, de skaber for ejendomsejeren og brugerne.
Tine Thygesen, Medstifter og CEO, The Creators Community Ulrick Bloch Nielsen, Managing director / co-owner, Better Cph A/S
13:50

Fleksibilitet og forandring som drivkraft i valget af domicil

For større virksomheder er det vigtigt at kunne skalere både op og ned. Men hvordan gøres det i praksis, og hvordan skaber man så fleksible rammer, som der er brug for? Hvordan fastlægges behovene, og hvordan eksekverer man lokaliseringsstrategien optimalt?
Kristian Lyk-Jensen, Vicedirektør, Bygningsstyrelsen
14:15

Udvikling af kontorer - Debat

Det danske kontormarked er i limbo. Overalt taler aktører om, at der er brug for nye kontorer, men sporene skræmmer og få tør gå i gang uden lejere. Hvilke kontorer er det attraktivt at investere i, hvordan får vi gang i kontorbyggeriet, og hvad skal der til for at skabe et godt udviklingsprojekt?
Janne Hauskov, Udlejningschef, PensionDanmark Elo Alsing, markedschef, Skanska A/S Søren Risager-Hansen, Direktør, KLP Ejendomme A/S
15:00

Afslutning

FOREDRAGSHOLDERE
  • Helge J. Pedersen, Cheføkonom, Nordea

    Helge J. Pedersen, Cheføkonom, Nordea

    OM Helge J. Pedersen

    Helge J. Pedersen er uddannet cand. polit. fra Københavns Universitet og har mere end 30 års erfaring fra den finansielle sektor. Han har været cheføkonom i Nordea siden 1999 og er en af landets mest citerede økonomer. Helge har også undervist i mange år i Nationaløkonomi både på Københavns Universitet og CBS, ligesom han har skrevet lærebøger i Nationaløkonomi og en lang række artikler om økonomiske forhold, senest bl.a. som klummeskribent for JyllandsPosten. Helge holder mange foredrag om økonomi både herhjemme og i udlandet, og er medlem af den amerikanske økonomforening NABE (National Association of Business Economics) og formand for Chief Economists Group under den europæiske bankforening (EBF).

  • Mikkel Andersen, Partner, erhvervsmægler, MDE, MRICS, Nybolig Erhverv København A/S

    Mikkel Andersen, Partner, erhvervsmægler, MDE, MRICS, Nybolig Erhverv København A/S

    OM Mikkel Andersen

    Mikkel Andersen er partner, erhvervsmægler, MDE, MRICS i Nybolig Erhverv København. Han er uddannet cand.negot og beskæftiger sig med salg af ejendomme og lokaler til erhverv, herunder kontor, lager/produktion og butik. Han kom til Nybolig Erhverv i 2005 fra Nykredit.

  • Mia Scheel, Partner, Arkitekt MAA, Segmentleder ERHVERV, Zeso Architects

    Mia Scheel, Partner, Arkitekt MAA, Segmentleder ERHVERV, Zeso Architects

    OM Mia Scheel

    Mia Scheel er partner og arkitekt med fokus på nyt erhvervsbyggeri og bygninger i drift i ZESO ARCHITECTS. Mia Scheel har som segmentleder for erhverv og med sin ekspertise indenfor hotel- og kontorbyggeri, retail samt spaceplanning fokus på autentiske og professionelle rammer, der skaber markant merværdi for både bygherre, brugere og byen. Hun er en aktiv oplægsholder og erfaren underviser blandt andet i Totaløkonomi & Arkitektur på Arkitektforeningens Efteruddannelse samt ved arkitektskolerne i Aarhus og København.

  • Simon Birch Skou, Adm. direktør, Ejendomstorvet

    Simon Birch Skou, Adm. direktør, Ejendomstorvet

    OM Simon Birch Skou

    Med knap 10 års erfaring fra telebranchen i rygsækken, tiltrådte Simon Birch Skou i 2016 som adm. direktør for Danmarks største portal for udlejning og salg af erhvervslokaler, Ejendomstorvet.dk, med en klar mission om at udvikle og forbedre portalen på alle fronter. Siden da, har portalen skiftet navn, udvidet til 9 medarbejdere og fordoblet trafikken til sitet. Simon Birch Skou har en kandidat i innovation og forretningsudvikling.

  • Fredrik Sandqvist, Head of Innovation & Service Development, Coor I Group Operations Development & Transformation

    Fredrik Sandqvist, Head of Innovation & Service Development, Coor I Group Operations Development & Transformation

    OM Fredrik Sandqvist

    Fredrik Sandqvist er Head of Innovation & Service Development i Coor, der tilbyder alle former for serviceydelser inden for interne services (soft FM), ejendomsservice (hard FM) og strategisk rådgivning i form af innovation og udvikling af kundernes servicevirksomhed. Fredrik har 19 års erfaring indenfor Business Strategy, Strategic Change, Service Development, Operational Excellence og Innovation indenfor Facility Management.

  • Tine Thygesen, Medstifter og CEO, The Creators Community

    Tine Thygesen, Medstifter og CEO, The Creators Community

    OM Tine Thygesen

    Tine Thygesen is passionate about building flexible work space and networks for entrepreneurs. She has started and led 5 companies, and sits on the board of several startups and investment funds. She is internationally recognised as a digital pioneer; named among top 100 women in tech in Europe, top 10 Speakers on Tech in Europe and is a regular contributor to several newspapers, including Forbes.com, on the topics of entrepreneurship, digitalisation and leadership.

  • Ulrick Bloch Nielsen, Managing director / co-owner, Better Cph A/S

    Ulrick Bloch Nielsen, Managing director / co-owner, Better Cph A/S

    OM Ulrick Bloch Nielsen

    Ulrick is highly engaged in creating a workplace which is at all times future conform. His main drivers is a passion for creating better lives, challenging the mainstream and unlocking unknown opportunities. Ulrick holds an international executive MBA from ie business schools in Madrid. He has spent 12 years with Vitra AG in Switzerland being responsible for northern & eastern Europe (Vitra is the 3rd largest office furniture producer in Europe and leader in open space / future office concepts).

  • Kristian Lyk-Jensen, Vicedirektør, Bygningsstyrelsen

    Kristian Lyk-Jensen, Vicedirektør, Bygningsstyrelsen

    OM Kristian Lyk-Jensen

    Kristian Lyk-Jensen er uddannet cand. scient.pol. og har været vicedirektør i Bygningsstyrelsen siden januar 2014. Kristian Lyk-Jensen har ansvar for bl.a. økonomi, it, ejendomsporteføljen, ejendomsadministration og kunderådgivning. Kristian Lyk-Jensen har tidligere været kontorchef i Bygningsstyrelsen (2011-2014), Kontorchef i Slots- og Ejendomsstyrelse (2006-2011) og ansat i Finansministeriet (1999-2006).

  • Janne Hauskov, Udlejningschef, PensionDanmark

    Janne Hauskov, Udlejningschef, PensionDanmark

    OM Janne Hauskov

    Janne Hauskov er udlejningschef i PensionDanmark, som hun kom til i 2015 fra Cushman Wakefield RED. Hun har tidligere været kunde- og udlejningschef i PFA Ejendomme. Janne Hauskov har derfor bred erfaring med udlejning af erhvervslejemål og generel porteføljepleje og har blandt andet arbejdet med optimering af erhvervsejendomme, herunder konvertering af domicilejendomme til moderne multibrugerejendomme.

  • Elo Alsing, markedschef, Skanska A/S

    Elo Alsing, markedschef, Skanska A/S

    OM Elo Alsing

    Elo Alsing har det overordnede ansvar som markedschef for udlejning og markedsaktiviteter i Skanska. Han har været i selskabet siden 1999 og har en lang og stabil erfaring med alle faser af udviklingsprojekter. Elo Alsing arbejder målrettet på at sikre, at Skanskas kontorprojekter altid lever op til de krav, som lejerne stiller og på den måde kan udlejes og efterfølgende sælges. Skanska var en af de første projektudviklere, der via det svenske moderselskab, gik i gang med certificeringer og nu med spekulativt byggeri i det københavnske marked.

  • Søren Risager-Hansen, Direktør, KLP Ejendomme A/S

    Søren Risager-Hansen, Direktør, KLP Ejendomme A/S

    OM Søren Risager-Hansen

    Søren Risager-Hansen har siden 2009 været administrerende direktør i KLP Ejendomme, der er datterselskab af norske KLP Eiendom AS, et af Norges større ejendomsselskaber, som igen er 100 procent ejet af KLP Forsikring, et af Norges største pensions- og livsforsikringsselskaber. KLP Ejendommes investeringer på ejendomsmarkedet i Norge, Sverige og Danmark er et led i den langsigtede kapitalforvaltning i selskabet og udgør et større milliardbeløb. KLP Ejendomme har været på det danske marked siden 2000, hvor virksomheden frem til i dag har 6 ejendomme fordel på kontorer og hoteller. Søren Risager-Hansen har tidligere været projektudvikler hos MT Højgaard og senior arkitekt hos PLH Arkitekter.

Download / print program